Πανελλήνια Ένωση Αποστράτων Πυροσβεστικού Σώματος

Π.Ε.Α.Π.Σ.

Μία φιλόξενη κυψέλη για όλους τους συνταξιούχους του Πυροσβεστικού Σώματος και τις οικογένειές τους.

ΤΑΦΟΠΛΑΚΑ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΟ Π.Δ 85/2022

Ταφόπλακα στον πολιτισμό: Εξισώνουν πτυχία καλλιτεχνών με απολυτήρια λυκείου

Σε συνέχεια παλιότερων «διωγμών» της καλλιτεχνικής έκφρασης και των ανθρώπων της τέχνης, η κυβέρνηση της ΝΔ αποφασίζει να υποβιβάσει τους καλλιτέχνες του θεάτρου, του χορού, της μουσικής και του κινηματογράφου, εξισώνοντας τις σπουδές και τα πτυχία τους με αυτά ενός απολυτηρίου λυκείου.

Με το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022) για τον «Καθορισμό προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου (Προσοντολόγιο – Κλαδολόγιο)» όλοι οι απόφοιτοι Δραματικών Σχολών, αναγνωρισμένων από το υπουργείο Πολιτισμού, συμπεριλαμβανομένων εκείνων του Εθνικού Θεάτρου και του ΚΘΒΕ, Σχολών Κινηματογράφου και Σχολών Χορού και μουσικής θεωρούνται πλέον απλοί απόφοιτοι Λυκείου.

Πολλές οι πρώτες αντιδράσεις στον  κόσμο των καλλιτεχνών, με όλους να έχουν πάρει θέση απέναντι σε αυτή την απόφαση με αναρτήσεις τους στα social media αλλά και με ουσιαστικές κινήσεις που θα δούμε σίγουρα τις επόμενες μέρες, ίσως και σήμερα.

Πάντως, χθες σε κατάληψη της σχολής Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου, προχώρησε ο Σύλλογος σπουδαστών/τριών, σε ένδειξη διαμαρτυρίας, ενώ επισημαίνουν ότι «σε μία περίοδο που το υπουργείο Πολιτισμού ανοίγει έναν υποτιθέμενο διάλογο περί διαβάθμισης της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, με το Εθνικό Θέατρο να διοργανώνει μία διημερίδα για την αναβάθμιση των δραματικών σχολών, η κυβέρνηση αποφασίζει να εκγυμνώσει τους καλλιτέχνες του θεάτρου, του χορού, της μουσικής και του κινηματογράφου, εξισώνοντας την σπουδή μας με την μη σπουδή, ανακηρύσσοντας μας “ανειδίκευτους εργάτες”». Καταλήγοντας, οι σπουδαστές επισημαίνουν ότι προχωρούν σε κατάληψη της Σχολής, της «“Ανωτάτης” Σχολής Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου» και ταυτόχρονα διοργανώνουν διήμερο δράσεων στο Θέατρο της Σχολής από χθες που θα συνεχιστεί και σήμερα Παρασκευή, «με σκοπό τον διάλογο και την συσπείρωση των σπουδαστών όλων των σχολών και του κλάδου μας ευρύτερα».

“ΑΧΡΗΣΤΕΥΕΙ ΜΕ ΤΗ ΒΟΥΛΑ ΤΑ ΠΤΥΧΙΑ”

«Μόνο εκδικητικό χαρακτήρα μπορεί να έχει αυτή η πράξη που πέρασε με υπογραφή της Προέδρου της Δημοκρατίας. Αυτή τη στιγμή στην ουσία, αχρηστεύει με τη βούλα όλα τα πτυχία των  δραματικών σχολών, αλλά και των σχολών χορού και κινηματογράφου.» αναφέρει στην Parallaxi ο ηθοποιός Χάρης Τζωρτζάκης, λέγοντας πως «Το πτυχίο μας έχει σφραγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και ξαφνικά μας λένε πως δεν θα έχουν καμία αξία. Εγώ όταν έδωσα εξετάσεις, πρώτα στο Υπουργείο Πολιτισμού και μετά στη δραματική σχολή του Ωδείου Αθηνών, η οποία είχε ως προϋπόθεση όμως τις εξετάσεις του Υπουργείου. Μετά, για τις εξετάσεις αποφοίτησης, έπρεπε να περάσω μπροστά από επιτροπή που ήταν διορισμένη από το Υπουργείο Πολιτισμού…»

Μιλώντας για τους λόγους που μπορεί να έγινε αυτή η εξίσωση των καλλιτεχνικών πτυχίων με τα απολυτήρια λυκείου, ο Χάρης Τζωρτζάκης αναφέρει: Τα πτυχία μας έμειναν αδιαβάθμητα πολύ καιρό και περιμέναμε τουλάχιστον να αποκτήσουν έναν χαρακτήρα ΤΕΙ όπως ίσχυε μέχρι το 2003 που οι ηθοποιοί μπορούσαν να προσληφθούν πχ στη δημόσια εκπαίδευση. Αυτή η εκδικητικότητα, έχει να κάνει πολύ με τα «δωράκια» που γίνονται στα ΙΕΚ, γιατί αυτή τη στιγμή για παράδειγμα μπορεί να πάει να κάνει κάποιος ένα διετές πρόγραμμα δήθεν θεατρολογίας, που στην πραγματικότητα όλο αυτό δεν έχει καμία σχέση με τον χώρο μας και να έχει ένα πτυχίο που στη συνέχεια θα το χρησιμοποιήσει για να προσληφθεί είτε στο Δημόσιο, είτε σε κάποιο κρατικό οργανισμό ή σε κάποιο Ίδρυμα Πολιτισμού που θα απαιτεί ένα σχετικό πτυχίο κι εμείς που έχουμε το πτυχίο και είμαστε οι άμεσα σχετιζόμενοι με το θέατρο δε θα έχουμε κανένα δικαίωμα, ούτε καν υποβολής αίτησης εφόσον τα πτυχία μας έχουν την ίδια αξία με τα απολυτήρια λυκείου.

Είναι τρελό αυτό που συμβαίνει. Δεν ανήκει σε μία ευρωπαϊκή χώρα αυτή απόφαση. Σίγουρα υπάρχει πρόβλημα με τις Δραματικές Σχολές επειδή υπάρχει νομικό κενό και το πλαίσιο θα πρέπει να είναι αυστηρό στο ποιος θα μπορεί να δίνει πτυχίο ηθοποιού εν πάση περιπτώσει, ωστόσο σκεφτείτε ότι ούτε καν τα παιδιά που έχουν τελειώσει το Εθνικό Θέατρο δεν έχουν ένα πτυχίο που να αναγνωρίζεται κάπως. Δηλαδή, μιλάμε για μία σχολή που είναι η Κρατική σχολή Θεάτρου αυτής της χώρας.»

Σχετικά με τις επόμενες κινήσεις των καλλιτεχνών και ειδικά των ηθοποιών που είναι ο κλάδος του, ο γνωστός ηθοποιός μιλάει για αναβρασμό στον καλλιτεχνικό χώρο και για κινητοποιήσεις, «Υπάρχει αναβρασμός αυτή τη στιγμή στον κλάδο μας. Είναι σίγουρο ότι θα απαντήσουμε δυναμικά, θα υπάρχει δηλαδή νομική απάντηση. Θα γίνουν κινητοποιήσεις, ενδεχομένως να προχωρήσουμε και σε απεργία ακόμα και μέσα στις γιορτές. Ανάλογα με τις αποφάσεις που θα πάει ο ΣΕΗ, θα αντιδράσουμε ανάλογα. Ίσως ήρθε και η ώρα να ανοίξει και το ζήτημα της άδειας της ασκήσεως επαγγέλματος. Θα πρέπει να τεθεί πολύ σοβαρά ώστε να επανέλθει. Που αυτό στην ουσία, σημαίνει εργασιακά δικαιώματα. Ξέρετε, οποιοσδήποτε μπορεί να είναι καλλιτέχνης, αλλά άλλο να είσαι επαγγελματίας καλλιτέχνης και να έχεις εργασιακά δικαιώματα, κάτι που αυτή τη στιγμή εμείς δεν έχουμε.» Αναστάτωση όμως έχει προκληθεί και στους ανθρώπους της μουσικής, αφού την ίδια εξίσωση η κυβέρνηση, κάνει και στα πτυχία των ωδείων.

Για το θέμα, μιλήσαμε με την  καταξιωμένη πιανίστα Ερατώ Αλακιοζίδου που δηλώνει θυμωμένη με αυτή την εξέλιξη, την ώρα που – όπως αναφέρει- περίμενε μια άλλη αναγνώριση των πτυχίων και μία ουσιαστική αναβάθμιση των μουσικών. “ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΝΑ ΕΧΩ ΔΥΟ ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΑ ΛΥΚΕΙΟΥ” «Υπάρχει μια επιπλοκή και ένα μόνιμο θέμα ότι τα ωδεία και όλες οι καλλιτεχνικές σχολές εποπτεύονται από το Υπουργείο Πολιτισμού. Όλα τα υπόλοιπα που είναι διαβαθμισμένα, οι σπουδές κλπ εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας. Στο ενδιάμεσο συμβαίνει να υπάρχουν και όλοι οι Ευρωπαϊκοί κανόνες που θα πρέπει να ενταχθούμε και έχουμε ήδη καθυστερήσει. Για τη διαβάθμιση των ωδείων που γίνεται μεγάλος ντόρος και μεγάλες συζητήσεις, η αλήθεια είναι ότι περιμέναμε μία εξέλιξη.  Οι μουσικοί όλοι είχαν την κατηγορία του ΤΕ (Τεχνολογική εκπαίδευση) κι αφού έχει γίνει αυτό, πρόσφατα έγινε και νομοθεσία ΤΕ και για τους χορευτές.

Κάποια στιγμή το Υπουργείο αποφάσισε να εντάξει μέσα την Άρτα και όλα τα ΤΕΙ σε Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, οπότε μπήκανε σε ΠΕ και παράλληλα υπάρχει και ο ΕΟΠΠΕΠ που έχει τις κατηγορίες με βάση την Ευρωπαϊκή Ένωση στο 5, 6, 7 και 8, της επαγγελματικής αναγνώρισης ας πούμε κατά κάποιο τρόπο. Στο οκτώ είναι αυτοί που έχουν διδακτορικά, στο εφτά είναι τα μάστερ, στο 6 είναι τα μπάτσελορ και στο 5 υποτίθεται είναι τα ΙΕΚ, τα σχολεία και κάποια άλλα. Όλοι λοιπόν οι μουσικοί είναι στην κατηγορία του ΤΕ μισθολογικά, μετά από πάρα πολλά χρόνια κόπου και βασάνων. Οπότε εμείς απλά περιμέναμε να ακολουθήσει και μία αναγνώριση των χαρτιών ώστε τουλάχιστον να μπούμε στην κατηγορία 6, κάτι που συνήθως στο πολεμάνε οι πανεπιστημιακοί για τους δικούς τους λόγους.» αναφέρει η γνωστή μουσικός, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Αυτή τη στιγμή είναι εγώ σαν να έχω πάρει δύο απολυτήρια Λυκείου». «Γιατί ένας γονιός να έρθει να πληρώσει ένα κρατικό ωδείο ή ένα Δημοτικό ωδείο ώστε να σπουδάσει και να πάρει ένα απολυτήριο λυκείου. Γιατί να το κάνει αυτό;» διερωτάται η Ερατώ Αλακιοζίδου στη συζήτηση μας, ενώ φέρνει στο «τραπέζι την περίπτωση του Λεωνίδα Καβάκου, λέγοντας πως «Υποτίθεται το Κρατικό ωδείο που θεωρητικά ήταν σαν ακαδημία, ή το αντίστοιχο ωδείο Αθηνών που η μόνη τους διαφορά είναι ότι το ένα είναι το μόνο Κρατικό ίδρυμα της χώρας που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη, τα παιδιά μπαίνουν με εξετάσεις. Αν ένα παιδί λοιπόν έχει ταλέντο όπως ήταν ο Καβάκος για παράδειγμα, δεν χρειαζόταν να γίνει 18 ώστε να έχει απολυτήριο λυκείου. Δηλαδή σε ένα τέτοιο παιδί τι θα έλεγε κάποιος, κράτα το ταλέντο σου μέχρι να γίνεις 18 για να πάρεις απολυτήριο λυκείου πρώτα; Βέβαια, αφού μιλάμε για τον Καβάκο, μη ξεχνάμε πως τον κάλεσαν να τον τιμήσουν στην Ακαδημία που τον έκαναν ακαδημαϊκό, ενώ στην πραγματικότητα ο Καβάκος αυτή τη στιγμή είναι ΔΕ με δική τους υπογραφή.» «Εννοείται πως όλο αυτό θα πρέπει να αλλάξει, αλλιώς όλος ο καλλιτεχνικός κόσμος είναι καταδικασμένος. Δεν ζητάμε άλλωστε κάτι εξωφρενικό, ζητάμε το αυτονόητο. Εάν μιλήσω για τη δική μου περίπτωση, είμαι απόφοιτος του κρατικού ωδείου. Είχα τελειώσει ως παιδί ταλέντο. Σπούδασα στο εξωτερικό στη Γαλλία και το ελληνικό κράτος δεν αναγνωρίζει το χαρτί. Όταν εγώ τελείωσα δεν υπήρχαν τα πανεπιστήμια, μόλις είχε ιδρυθεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Το Κρατικό ωδείο ήταν το ανώτερο μουσικό ίδρυμα που μπορούσες να τελειώσεις. Έχω κάνει δισκογραφία, διεθνή καριέρα, κάνω συναυλίες στο εξωτερικό, αυτή τη στιγμή είμαι υποψήφια διδάκτορας στο πανεπιστήμιο του Αβέιρο στην Πορτογαλία και στη χώρα μου είμαι ΔΕ.» λέει με παράπονο η κ. Αλακιοζίδου, ολοκληρώνοντας με την διαπίστωση πως «Πηγαίνουν στο Μέγαρο ή σε διάφορες παραστάσεις, γιατί θεωρούνε τους καλλιτέχνες ως προστιθέμενη αξία στο προσωπικό τους image, για να θεωρηθούν ότι είναι εξευγενισμένοι δίνουν βραβεία και κάνουν εκδηλώσεις και φωτογραφίζονται για τα social media, ενώ στην πραγματικότητα αδιαφορούν για τον καλλιτέχνη».

Από την άλλη, ο Δημήτρης Τσιβούλας, μουσικός και ιδιοκτήτης του ωδείου Εν Τέχνη στη Θεσσαλονίκη, εξηγεί πρακτικά τι σημαίνει μία τέτοια απόφαση για τους απόφοιτους αλλά και τα παιδιά που ακόμα σπουδάζουν σε αυτές τις σχολές. «Κανονικά τα διπλώματα των Ωδείων είναι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα δικά μας τα πτυχία ήταν έως τώρα αναγνωρισμένα αλλά αδιαβάθμητα. Κάνουν κάποια στιγμή λοιπόν την πατέντα να τα καταχωρήσουν ως ΤΕ αλλά προφανώς, ένας μουσικός, ένας χορευτής, ένας ηθοποιός δεν είναι τεχνολογικής εκπαίδευσης. Κανονικά όμως είναι ΠΕ που όμως δε θέλανε προφανώς. Οπότε, για να αποφύγουν όλα αυτά, το κατεβάζουν τώρα σε ΔΕ. Πρακτικά αυτό που έγινε, για έναν σπουδαστή δικό μας, σημαίνει ότι δε μπορεί πχ. να διδάξει σε ένα δημόσιο σχολείο. Δεν αναγνωρίζονται δηλαδή οι σπουδές του επίσημα από το κράτος. Δεν γίνεται όμως να είμαστε ένα πράγμα σε όλα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και μόνο οι τίτλοι σπουδών των καλλιτεχνών να είναι μη αναγνωρισμένοι εδώ, ενώ σε όλη την Ευρώπη αναγνωρίζονται κανονικά. Μόνο αν γίνει επίσημα ΠΕ θα είμαστε εντάξει με την υπόλοιπη Ευρώπη. Γιατί λοιπόν να ζητάμε και να έχουμε κάτι λιγότερο;» αναφέρει ο Δημήτρης Τσιβούλας, ενώ εξηγεί πως «Η καλλιτεχνική παιδεία στη χώρα μας, ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού, ενώ δεν θα έπρεπε. Θα έπρεπε να ανήκει στο Υπουργείο Παιδείας. Οι φορείς που διοργανώνουν πολιτιστικές εκδηλώσεις να ανήκουν στο Υπουργείο Πολιτισμού, αλλά το Ωδείο και η Σχολή χορού για ποιον λόγο να μην ανήκουν στο Υπουργείο Παιδείας αφού μιλάμε για πολιτιστική εκπαίδευση. Δίνουμε βάση στον πολιτισμό, αλλά είναι εκπαίδευση. Σκεφτείτε βέβαια ότι μέχρι πέρυσι το ελληνικό κράτος δεν αναγνώριζε τα παραδοσιακά όργανα. Είναι όλα λάθος από τη βάση τους λοιπόν σε αυτή τη χώρα. Δεν αναγνωρίζει μέχρι και σήμερα τα σύγχρονα όργανα. Δεν αναγνωρίζονται οι σύγχρονες σπουδές χορού, δηλαδή κάποιος που σπουδάζει λάτιν χορούς, δεν αναγνωρίζεται ενώ σε άλλες χώρες υπάρχουν εξεταστικοί φορείς.»

Σε ανακοίνωση για το Προεδρικό διάταγμα προχώρησε το απόγευμα της Πέμπτης, το Σωματείο των Ελλήνων Ηθοποιών, μιλώντας για κινητοποιήσεις που θα γίνουν το επόμενο διάστημα, υπογράφοντας μάλιστα ως… «Οι απόφοιτοι Λυκείου ΗΘΟΠΟΙΟΙ»

 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΣΕΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ 85:

Με πραγματική έκπληξη και τεράστια αγανάκτηση, πληροφορηθήκαμε για την – με υπογραφή της ΠτΔ, Κατερίνας Σακελλαροπούλου – έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος 85 με ημερομηνία 17/12, σύμφωνα με το οποίο ΟΛΟΙ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ οι απόφοιτοι των «ανώτερων» δραματικών σχολών & σχολών χορού και κινηματογράφου κατατάσσονται στην κατηγορία εργαζομένων ΔΕ. Ουσιαστικά αλλά και τυπικά πλέον με την υπογραφή της ανώτατης πολιτειακής αρχής, όλοι οι καλλιτέχνες των παραστατικών τεχνών εξισώνονται με απόφοιτους λυκείου, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τα εργασιακά τους δικαιώματα, πέρα από την καταφανέστατη ηθική, καλλιτεχνική και επαγγελματική τους απαξίωση! Οι καλλιτέχνες, λοιπόν, είναι απλοί εμπειροτέχνες που έχουν ολοκληρώσει μόνο την δωδεκαετή δημόσια εκπαίδευση στην Ελλάδα! Πρόκειται για την επίσημη ταφόπλακα στις σχεδόν τριαντακονταετείς διεκδικήσεις των καλλιτεχνών να αναβαθμίσουν τις σπουδές τους και να αναγνωρίσουν τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Μάλιστα, το συγκεκριμένο Π.Δ. παραβιάζει κατάφωρα και αυτές ακόμα τις διατάξεις του Ν. 1158/81 ”Περί οργανώσεως και διοικήσεως σχολών Ανωτέρας Καλλιτεχνικής Εκπαιδεύσεως κλπ.” (ΦΕΚ 127 /Α / 81) και του Π.Δ. 370/83 ”Κανονισμός οργάνωσης και λειτουργίας Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης (Τμ. Υποκριτικής” (ΦΕΚ 130 /Α / 83), σύμφωνα με τα οποία «η καλλιτεχνική εκπαίδευση ανήκει στην ΑΝΩΤΕΡΗ βαθμίδα εκπαίδευσης». Είναι γεγονός ότι από το 2003 και έπειτα η ανώτερη βαθμίδα εκπαίδευσης, μετά από Ευρωπαϊκή οδηγία, καταργήθηκε στην Ελλάδα (οπότε και τα τριετούς φοίτησης Τ.Ε.Ι. μετατράπηκαν σε τετραετούς φοίτησης ΑΤΕΙ). Όμως, για τους αποφοίτους των καλλιτεχνικών σχολών έως το 2003, ακριβώς λόγω των προβλέψεων των παραπάνω νομοθετημάτων, ίσχυε η δυνατότητα ισοτίμησης των σπουδών τους μέσω ΙΤΕ, αρχικά, και ΕΟΠΕΠ έπειτα, με ΤΕΙ, άρα την κατάταξή τους σε εργαζόμενους ΤΕ. Έκτοτε, όμως, στην Ελλάδα, τη χώρα που περηφανεύεται διεθνώς πως είναι «το λίκνο του Πολιτισμού» και ιδιαιτέρως του θεάτρου, το ίδιο το Κράτος έχει σκοπίμως δημιουργήσει ένα καφκικό θεσμικό κενό, όπου δεν προβλέπεται και δεν υπάρχει καμία διάθεση για δημιουργία Ανώτατης βαθμίδας εκπαίδευσης για τις Παραστατικές Τέχνες, με παράλληλη λύση για το ζήτημα της διαβάθμισης των σπουδών των χιλιάδων αποφοίτων από το 2003 έως και τη δημιουργία αυτής της βαθμίδας. Την ίδια στιγμή, ήδη από το 1981 έως και σήμερα: το Υπουργείο Πολιτισμού – στο οποίο υπάγονται οι «ανώτερες» καλλιτεχνικές σχολές – ως εποπτεύων φορέας, τις αδειοδοτεί και τις ελέγχει, οι υποψήφιοι δίνουν εισαγωγικές εξετάσεις σε διορισμένη από το Υπουργείο καλλιτεχνική επιτροπή μετά την εισαγωγή τους σπουδάζουν για τρία ολόκληρα έτη με ένα υπερεντατικό πρόγραμμα σπουδών τουλάχιστον 8 ωρών την ημέρα για κάθε μέρα της εβδομάδας στο τέλος των σπουδών τους για να πάρουν τα διπλώματά τους – τα οποία μάλιστα φέρουν την στρογγυλή σφραγίδα της Ελληνικής Δημοκρατίας (μέσω του ΥΠΠΟΑ) – δίνουν και πάλι εξετάσεις σε άλλη επιτροπή, επίσης διορισμένη από το Υπουργείο Πολιτισμού. Σημειώνουμε, μάλιστα, πως για να γίνει δεκτός ο υποψήφιος στις εισαγωγικές εξετάσεις πρέπει να καταθέσει ως δικαιολογητικό το Απολυτήριο του Λυκείου! ΚΙ ΟΜΩΣ…!!!

Από τις 17/12, βάσει αυτού του Προεδρικού Διατάγματος, όλα αυτά δεν σημαίνουν ΤΙΠΟΤΑ. Τριετείς, εξειδικευμένες σπουδές σημαίνουν απλά ότι ο διπλωματούχος του ΥΠΠΟΑ καλλιτέχνης είναι απόφοιτος Λυκείου. Κανένας διαχωρισμός ούτε για τους αποφοίτους έως το 2003, που με νόμους του Κράτους ήταν εργαζόμενοι ΤΕ! Οι διπλωματούχοι καλλιτέχνες συλλήβδην είμαστε το ίδιο με αποφοίτους Λυκείου που είτε δεν έχουν καμία περαιτέρω εξειδίκευση, είτε παρακολούθησαν περιστασιακά, κάποια μαθήματα ή σεμινάρια ενός τυχαίου, τοπικού εργαστηρίου θεατρικού παιχνιδιού, σχεδίου ή μπαλέτου! Προς αποφυγή οποιασδήποτε παρανόησης, πάγιο αίτημά μας η δημιουργία Πανεπιστημιακής Σχολής Παραστατικών Τεχνών, στα πρότυπα της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, όπου ΕΠΙΣΗΣ οι καλλιτέχνες δεν εισάγονται με πανελλήνιες εξετάσεις μεν, δεν αποκλείονται όμως και από την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, τα πτυχία τους αναγνωρίζονται και το πρόγραμμα σπουδών τους είναι εναρμονισμένο και σε απόλυτη σύνδεση με το πρόγραμμα του Θεωρητικού τμήματος Ιστορίας και Θεωρίας της Τέχνης της ίδιας σχολής. Δυστυχώς, είμαστε η μοναδική χώρα, στην οποία έχει εδραιωθεί αυτή η πρακτική. Η μη αναγνώριση των διπλωμάτων μας, και κυρίως η διαιώνιση αυτής της άνισης και άδικης μεταχείρισης, σημαίνει κυρίως, ότι επειδή ακριβώς ισοδυναμούν με απολυτήριο Λυκείου, οι ηθοποιοί, δεν μπορούμε να κάνουμε μεταπτυχιακά στην ειδικότητά μας, όσοι είμαστε κάτοχοι master ή PhD ξένων πανεπιστημίων (που μας δέχτηκαν είτε λόγω παράλληλης απόκτησης πτυχίου άλλου γνωστικού αντικειμένου, είτε αναγνωρίζοντας τη χαώδη ελληνική πραγματικότητα), όταν επιστρέψουμε στην Ελλάδα, αυτά δεν αναγνωρίζονται, ότι στον ΟΑΕΔ επιδοτούμαστε αναλογικά λιγότερο, ότι εν τέλει οι εργασιακές μας απολαβές είναι μειωμένες.

Δεν θεωρούμε τυχαίο το ότι το προεδρικό διάταγμα αυτό υπογράφηκε μόλις ένα μήνα μετά από την κατάπτυστη & συντεχνιακή ανακοίνωση της Κοσμητείας ΦΛΣ του ΕΚΠΑ για το τμήμα Θεατρικών Σπουδών, που έβαλε κατά του κλάδου των ηθοποιών εξισώνοντάς μας κι εκείνη με αποφοίτους Λυκείου. Δεν θεωρούμε τυχαίο ότι εδώ και χρόνια μερίδα θεατρολόγων έχει προσβάλλει στο ΣτΕ την ΚΥΑ που εξασφάλιζε την ισοτίμηση έως το 2003 (η δημοσίευση της απόφασης εκκρεμεί παραπάνω από έναν χρόνο). Δεν θεωρούμε τυχαία, επίσης, την κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων και μουσικής από τα σχολεία το 2020.

Την ίδια στιγμή, βεβαίως, που όλο το ενδιάμεσο διάστημα οι νόμοι του Υπουργείου Παιδείας δίνουν «δωράκια» στα κολέγια και τους επιχειρηματικούς ομίλους στους οποίους ανήκουν. Πρόκειται για μια συνολική και στοχευμένη απαξίωση του Πολιτισμού, των Τεχνών και των επαγγελματιών καλλιτεχνών. Για μια λυσσαλέα αντεργατική επίθεση στα δικαιώματα και την καλλιτεχνική μας υπόσταση.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:

–   Άμεση ανάκληση του ΠΔ 85

– Καμία διακινδύνευση για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων καλλιτεχνικών σχολών ως το 2003, είτε για όσες θέσεις έχουν ήδη προκηρυχθεί και πληρωθεί, είτε για αυτές που θα προκηρυχθούν στο μέλλον

– Επιτέλους, εδώ και τώρα, ίδρυση Πανεπιστημίου Παραστατικών Τεχνών & οριστική λύση στο ζήτημα της διαβάθμισης των σπουδών από το 2003 ως και την ίδρυσή του.

Καλούμε τα συναρμόδια Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων Υπουργείο Εσωτερικών να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να σταματήσουν να μας εμπαίζουν τόσα χρόνια. Καλούμε το ΕΚΠΑ να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων και να διεκδικήσει μαζί μας τη δημιουργία μιας σχολής στο πρότυπο της ΑΣΚΤ. Δυστυχώς, έως σήμερα δεν το έχει πράξει. Αν πράγματι ενδιαφέρεται για την επιστημονικότητα στο αντικείμενο του θεάτρου, είναι χρέος του να απαντήσει στο ερώτημα γιατί υποτιμά τόσο την καλλιτεχνική εκπαίδευση, ενώ ταυτόχρονα θεωρεί ότι μπορεί να την αξιολογεί θεωρητικά, δυνάμει μιας θεωρητικής κατάρτισης εντελώς αποδεσμευμένης από την πρακτική.

Καλούμε τέλος την Κοσμητεία να απέχει από τοποθετήσεις που προσβάλουν συλλήβδην έναν επαγγελματικό κλάδο, ο οποίος μάλιστα αποτελεί και το αντικείμενο της μελέτης των αποφοίτων της. Θα αντισταθούμε στην επίθεση που δεχόμαστε και θα αγωνιστούμε μέχρι να ικανοποιηθεί το δίκαιο αίτημά μας!

Καλούμε όλους τους σπουδαστές καλλιτεχνικών σχολών να συστρατευθούν μαζί μας στις κινητοποιήσεις που οργανώνουμε για το επόμενο διάστημα. Δηλώνουμε σε όλους τους πολιτειακούς παράγοντες πως θα μας βρουν απέναντί τους σε όσες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις επιλέξουν να παρακολουθήσουν στο προσεχές διάστημα.

ΓΙΑ ΤΟ ΣΕΗ, Οι απόφοιτοι Λυκείου ΗΘΟΠΟΙΟΙ

Παρακάτω ολόκληρη η χθεσινή ανακοίνωση για την κατάληψη στη Δραματική του Εθνικού «ΚΑΤΑΛΗΨΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΝΟΜΟ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΑΣ

Η κυβέρνηση με βάση το προεδρικό διάταγμα 85/2022 (ΦΕΚ 232/Α/17-12-2022) αποφασίζει να υποτιμήσει τις καλλιτεχνικές σπουδές, εξισώνοντας τα διπλώματά μας με απολυτήρια λυκείου. Ο νόμος αυτός ψηφίστηκε την ίδια περίοδο που διαπράττονται κρατικές δολοφονίες, ενώ ταυτόχρονα η κυβέρνηση εντείνει την εργασιακή εκμετάλλευση των πολιτών, την οικονομική εξαθλίωση της χώρας και θεμελιώνει με κάθε τρόπο την αυθαιρεσία στο πεδίο της θεσμικής δικαιοσύνης. Σε μία περίοδο που το Υπουργείο Πολιτισμού ανοίγει έναν υποτιθέμενο διάλογο περί διαβάθμισης της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, με το Εθνικό Θέατρο να διοργανώνει μία διημερίδα για την αναβάθμιση των δραματικών σχολών, η κυβέρνηση αποφασίζει να εκγυμνώσει τους καλλιτέχνες του θεάτρου, του χορού, της μουσικής και του κινηματογράφου, εξισώνοντας την σπουδή μας με την μη σπουδή, ανακηρύσσοντας μας “ανειδίκευτους εργάτες”. Δεν ντρεπόμαστε να είμαστε εργάτες, εργάτριες και άτομα που εργάζονται στην τέχνης μας, ωστόσο προσπαθούμε να είμαστε ικανοί, εκπαιδευμένοι, πιστοί στην τέχνη και την δουλειά μας. Γι’ αυτό και πιστεύουμε πως η νέα γενιά σπουδαστών δεν πρέπει να παραδοθεί σε άλλη μία πράξη περιφρόνησης και υποβάθμισης απέναντι στους καλλιτέχνες. Είναι ξεκάθαρο για ακόμη μία φορά πως η κυβέρνηση έχει σχέδιο να συρρικνώσει τον προϋπολογισμό για τον σύγχρονο πολιτισμό και να περικόψει όσα εργασιακά δικαιώματα και προοπτικές απέμειναν στους εργαζόμενους του χώρου μας, αντιμετωπίζοντάς μας επίσημα ως χομπίστες. Απέναντι σε κάθε νομοσχέδιο και υπουργική απόφαση που υποβαθμίζει τις σπουδές και την τέχνη μας, μαζί με κάθε καλλιτέχνη, καθηγητή και συσπουδαστή από άλλες καλλιτεχνικές σχολές προχωράμε στην κατάληψη της Σχολής μας, της “Ανωτάτης” Σχολής Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου και στην διοργάνωση διήμερου δράσεων στο Θέατρο της Σχολής σήμερα 22 και αύριο Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2022 με σκοπό τον διάλογο και την συσπείρωση των σπουδαστών όλων των σχολών και του κλάδου μας ευρύτερα. Θα ακολουθήσει άμεσα επόμενη ανακοίνωση για το πρόγραμμα συζητήσεων, εκδηλώσεων και δράσεων.

Η Γενική Συνέλευση των Σπουδαστών και των Σπουδαστριών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου»

Εκατοντάδες οι αναρτήσεις καλλιτεχνών στο fb.

Χαρακτηριστική του ηθοποιού Χρήστου Βαλαβανίδη: ”Στη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου τη δεκαετία 70 – 80 είχαμε καθηγητές : Τον Άγγελο Τερζάκη, τον Αλέξη Διαμαντόπουλο, το Γιάννη Σιδέρη, τη Μαρία Χορς, την Έλεν Τσουκαλά, την Αρώνη, τον Βοκοβιτς, την Χαλκούση, τον Μουζενίδη, τον Τζογια… Διευθυντής της σχολής ο Σωκράτης Καραντινός. Τρία χρόνια σπουδές. Κι έρχεται κάποιος ημιμαθής γραφειοκράτης σήμερα και μαγαρίζει τους κόπους μας. Αυτό που διδαχτήκαμε απ’ τους άξιους δασκάλους μας είναι πως η ΥΒΡΙΣ φέρνει πάντα την ΝΕΜΕΣΗ, η ΟΙΗΣΗ την ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ. Έχουμε άπειρη υπομονή. Περιμένουμε!”

Και η χθεσινή ανακοίνωση από σπουδάστριες/Σπουδαστές της Σχολής Δραματικής Τέχνης ΚΘΒΕ :

Στην ελισαβετιανή εποχή οι ηθοποιοί θεωρούνταν και πληρώνονταν ως απλοί “τεχνίτες”. Άξιοι συνεχιστές των Τυδώρ, η ελληνική κυβέρνηση μάς επιστρέφει σε δεδομένα μεσαίωνα… Στις 17/12/22 υπεγράφη προεδρικό διάταγμα (85/22 ΦΕΚ 232/17-12-22), βάσει του οποίου το πτυχίο όλων των δημόσιων, ημιδημόσιων και ιδιωτικών καλλιτεχνικών σχολών εξισώνεται με το απολυτήριο του Λυκείου, ενώ αναφέρεται ξεκάθαρα στο ΦΕΚ ως “μεταλυκειακή φοίτηση”! Με το σκάνδαλο Λιγνάδη το 2021 ανοίγει ο ασκός του Αιόλου και ξεκινά μια συζήτηση για τις παθογένειες του θεατρικού χώρου σε επαγγελματικό και φοιτητικό επίπεδο. Το καλοκαίρι του 2022 ο Υφυπουργός Πολιτισμού κ. Γιατρομανωλάκης προεξαγγέλλει την συγκρότηση διυπουργικών ομάδων με στόχο τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Με πρωτοβουλία του Εθνικού Θεάτρου, συστήνεται τον Νοέμβριο του 2022 διημερίδα με θέμα “Δυσλειτουργίες και Προοπτικές” των δραματικών σχολών. Με τα δεδομένα αυτά, μας φαίνεται αδιανόητη η υπογραφή του εν λόγω προεδρικού διατάγματος καταρχήν, κι ακόμα χειρότερη η απουσία του ίδιου του Υπουργείου Πολιτισμού (στο οποίο και υπαγόμαστε) από τους υπογράφοντες. Η απόφαση αυτή καθιστά το πτυχίο μας διακοσμητικό, ένα “απολυτήριο Λυκείου” πάνω στο απολυτήριο Λυκείου, πάει ακόμα πιο πίσω τη συζήτηση που προϋπήρχε για την παροχή βασικής μέριμνας στους σπουδαστές των δραματικών σχολών (μειωμένο κόμιστρο, σίτιση, στέγαση) και μας στερεί τη δυνατότητα μετεκπαίδευσης. Επιπλέον, ανοίγει τις πόρτες για ενδεχόμενη υποβάθμιση των επαγγελματικών απολαβών μας με την πρόφαση του “ανειδίκευτου εργάτη”, σε μια περίοδο μάλιστα που το κόστος ζωής ολοένα κι αυξάνεται, και η φτωχοποίηση των κατώτερων στρωμάτων ολοένα και εντείνεται. Παίρνουμε θέση και απαιτούμε το Υπουργείο Πολιτισμού να παρέμβει για την κατάργηση του προεδρικού διατάγματος 85. Στηρίζουμε την κατάληψη και τις δράσεις που οργανώνουν οι σπουδαστές του Εθνικού Θεάτρου, απέχουμε από τα μαθήματα της σχολής. Καλούμε σπουδάστριες και σπουδαστές , καθηγήτριες και καθηγητές, κι όποιον άλλον θέλει να στηρίξει, σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο Βασιλικό Θέατρο (δίπλα στον Λευκό Πύργο) αύριο, Παρασκευή 23/12/22 στη 1:00 μ.μ.

Σπουδάστριες και σπουδαστές του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.

 Πηγή: parallaximag.gr/ Γιώργος Σταυρακίδης 23-12-2023

Related Articles

Stay Connected

567ΥποστηρικτέςΚάντε Like

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ