Πανελλήνια Ένωση Αποστράτων Πυροσβεστικού Σώματος

Π.Ε.Α.Π.Σ.

Μία φιλόξενη κυψέλη για όλους τους συνταξιούχους του Πυροσβεστικού Σώματος και τις οικογένειές τους.

ΟΠΟΙΟΣ ΒΙΑΖΕΤΑΙ ΣΚΟΝΤΑΦΤΕΙ…

31-01-2024, Ω/10:10΄

Αλήθειες και Μύθοι για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία ταχεία, βιαστική θα έλεγα, μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση – αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τους πολίτες με … συνοπτικές διαδικασίες. Πολλοί άνθρωποι φοβούμενοι την ολική απαγόρευση οχημάτων εσωτερικής καύσης, έσπευσαν να τα προμηθευτούν. Υποτίθεται ότι οι λόγοι είναι οικολογικοί (μείωση του CO2, μηδενικοί ρύποι).

Είναι έτσι όμως;

Η θεμελιώδης διαφορά μεταξύ συμβατικών, και ηλεκτρικών αυτοκινήτων επικεντρώνεται στη διαδικασία μετατροπής της αποθηκευμένης ενέργειας σε κίνηση. Στα συμβατικά αυτοκίνητα, αυτή η ενέργεια αποθηκεύεται σε χημική μορφή και απελευθερώνεται μέσω χημικής αντίδρασης μέσα στον κινητήρα.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν και αυτά χημικά αποθηκευμένη ενέργεια, την απελευθερώνουν όμως ηλεκτροχημικά χωρίς καύση, χάρη στις μπαταρίες ιόντων λιθίου. Αυτό σημαίνει ότι δεν καίγεται καύσιμο (κυρίως βενζίνης ή diesel) ως εκ τούτου δεν δημιουργείται ατμοσφαιρική ρύπανση κατά την οδήγηση. Τονίζεται σ’ αυτό το σημείο ότι η καύση φυσικού αερίου, υγραερίου και Υδρογόνου (ίσως η τεχνολογία του μέλλοντος) είναι φιλική προς το περιβάλλον …

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι οικολογικό, αφού η ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στο όχημα έχει ήδη παραχθεί από κάποια πηγή ενέργειας, είτε από ορυκτά καύσιμα είτε από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από ορυκτά καύσιμα σε σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής, για την κατανάλωση σε ηλεκτρικά ΙΧ είναι αυτή που καθιστά την ηλεκτροκίνηση ρυπογόνα για το περιβάλλον!!

Πόση όμως παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας απαιτείται για τα Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα; Τρανταχτό παράδειγμα μας έρχεται από την Κίνα, όπου η ανάπτυξη του ηλεκτρικού στόλου της έχει φέρει στο προσκήνιο το πρόβλημα της αυξανόμενης ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα. Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της BloombergNEF (BNEF), τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα κατανάλωσαν το 2023 τόση ηλεκτρική ενέργεια από δημόσιους φορτιστές, όση ολόκληρη η χώρα της Ιρλανδίας! Αυτό αντιστοιχεί σε 35 τεραβατώρες (tWh), με την πρόβλεψη ότι αυτός ο αριθμός θα αυξηθεί στις 52 τεραβατώρες το 2024, υπερβαίνοντας την ενεργειακή ζήτηση της… Ελλάδας.

Ας πάμε τώρα στο εξοπλισμό λειτουργίας.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν μπαταρίες ιόντων λιθίου λόγω της μεγαλύτερης ενεργειακής πυκνότητας τους.

Σύμφωνα με τον καθηγητή σεισμολογίας και φυσικό κύριο Άκη Τσελέντη, για να κατασκευαστεί μία μπαταρία Tesla μοντέλο Y η οποία σημειωτέον, καταλαμβάνει όλο το χώρο κάτω από το διαμέρισμα επιβατών του οχήματος, απαιτούνται τα κάτωθι:

— 2t (τόνοι) βράχου για το Λίθιο.

— 5t ορυκτών κοβαλτίου. (Το περισσότερο κοβάλτιο είναι φτιαγμένο ως υποπροϊόν της επεξεργασίας του χαλκού και μεταλλεύματα νικελίου. Είναι το πιο δύσκολο και ακριβό υλικό για μια μπαταρία).

— 3t μετάλλευμα νικελίου.

— 12t μεταλλεύματος χαλκού.

— Πρέπει να μετακινηθούν 250 τόνοι χώματος για να αποκτηθούν:

  • 26,5kg Λιθίου.
  • 30lbm νικέλιο.
  • 48,5kg μαγγάνιο.
  • 15kg κοβάλτιο.

Το χωματουργικό όχημα Caterpillar 994A, για την απόκτηση των βασικών ορυκτών, καταναλώνει 264 γαλόνια πετρέλαιο σε 12 ώρες.

«Τελικά παίρνεις ένα αυτοκίνητο «μηδενικών εκπομπών»(;;;;;).

Στο ίδιο μήκος κύματος ο Franco Lambertini, ο θρυλικός μηχανικός της Moto Morini, καταδεικνύει ότι μπορεί τα ηλεκτρικά οχήματα να μην εκπέμπουν ρύπους τα ίδια, αλλά συμβάλλουν στην εκπομπή ρύπων από τις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Συνεπώς, σύμφωνα με δεδομένα εξομοίωσης, το ηλεκτρικό όχημα απαιτεί περισσότερη ενέργεια, ενώ μολύνει περισσότερο το περιβάλλον, εκτός και αν, η παραγωγή ηλεκτρισμού γίνεται, για την Ιταλία, τουλάχιστον σε ποσοστό 31,1%, από εγγυημένα ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτό είναι δυνατό σήμερα; Και αν όχι γιατί έχει ξεκινήσει η βιαστική αντικατάσταση συμβατικών οχημάτων με ηλεκτρικά; Και στην Ελλάδα, αυτό είναι εφικτό;

Βασικά Μειονεκτήματα Ηλεκτρικών Οχημάτων

  • Το κόστος αλλαγής μιας μπαταρίας υψηλής τάσης σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, κυμαίνεται γύρω στις 12.000€ – 15.000€ για ένα μεσαίο αυτοκίνητο με χωρητικότητα ~ 75kwh. Σε μικρότερα αυτοκίνητα (μπαταρίες 50kwh ή λιγότερο), το κόστος πιθανόν να είναι μικρότερο.
  • Όπως με όλες τις μπαταρίες, έτσι και αυτές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων χάνουν χωρητικότητα με την πάροδο του χρόνου, με τη μεγάλη χρήση (πολλοί κύκλοι φόρτισης), είτε ακόμη και με τον τρόπο φόρτισης (DC ταχυφόρτιση vs AC αργή φόρτιση (προτιμότερο))
  • Ακραίο κρύο επηρεάζει τα καλώδια φόρτισης και τα κρίσιμα εξαρτήματα. Αναφέρουμε το παράδειγμα με εγκλωβισμένα TESLA στην περιοχή Oak Brook του Ιλινόις σε περίοδο υψηλού κρύου, όπου αναγκάστηκαν οι οδηγοί να καταφεύγουν σε ρυμούλκηση των οχημάτων τους λόγω των εξαντλημένων μπαταριών.
  • Σοβαρές είναι επίσης οι ανησυχίες για τις πυρκαγιές σε ηλεκτρικά οχήματα, καθώς η φωτιά μπορεί να καίει ακόμα και για ένα 24ωρο, εάν η πυροσβεστική δεν καταφέρει να ψύξει τη μπαταρία τους. Σε περίπτωση πρόκλησης πυρκαγιάς στο σημείο φόρτισης, συμβατικοί πυροσβεστήρες όπως ξηράς χημικής σκόνης (κόστος ~ 40€) και Διοξειδίου του Άνθρακα CO2 (κόστος ~75€) δεν θα μπορέσουν όχι μόνο να την κατασβέσουν αλλά ούτε καν να την περιορίσουν! Το αυτό ισχύει και με τη χρήση νερού… Αυτό αποτελεί και το μεγαλύτερο πονοκέφαλο για τους πυροσβέστες.

Έχει ξεκινήσει βέβαια η κατασκευή πυροσβεστικών μέσων για αυτού του είδους πυρκαγιές όπως πυροσβεστήρας βερμικουλίτη (κόστος ~ 400 – 500 Ευρώ) ή ακόμα ειδική αντιπυρική κουβέρτα η οποία ζυγίζει 28 κιλά με κόστος ~ 3.000 – 5.000 Ευρώ). Σοβαρά τώρα;;;

  • Το κόστος επισκευής ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι πολύ υψηλότερο από ένα συμβατικό.
  • Η αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων είναι σχετικά περιορισμένη.

Το Autotriti Test Center, κατά τη δοκιμή ηλεκτρικών μοντέλων Tesla σε πραγματικές συνθήκες, διαπίστωσε τα κάτωθι:

o Το Tesla Model 3 Long Range με θεωρητική αυτονομία 614 χλμ. είχε πραγματική αυτονομία 302 χλμ.

o Το Tesla Model Y Long Range με θεωρητική αυτονομία 533 χλμ. είχε πραγματική αυτονομία 315 χλμ.

o Το Tesla Model Y Peformance με θεωρητική αυτονομία 514 χλμ. είχε πραγματική αυτονομία 331 χλμ.

Πριν αποφασίσουμε να επιλέξουμε την αγορά ή την υποχρέωση αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα πρέπει πρώτα να επιλυθούν τα τεράστια προβλήματα που προκύπτουν, σχετικά με την κατασκευή, του οχήματος, τη ρύπανση, την ασφάλεια και τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Ενώ θα πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν την τεράστια αύξηση κατανάλωσης σπάνιων γαιών και μετάλλων όπως λίθιο, κοβάλτιο, νικέλιο, χαλκό, ταντάλιο που απαιτούνται ειδικά για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα.

Σύμφωνα με όλα α ανωτέρω, καταλήγουμε ότι σήμερα, για να καλυφθεί η αυξανόμενη ζήτηση, σε ηλεκτρικά ΙΧ ακυρώνονται τα όποια πλεονεκτήματα υπόσχεται η ηλεκτροκίνηση και καταρρίπτεται το σκεπτικό ότι όλα γίνονται για την προστασία του περιβάλλοντος!

Όταν μιλάμε λοιπόν, για προστασία του περιβάλλοντος και οικολογική συνείδηση, πρέπει να τα λέμε ΟΛΑ!

fb) Aristothea Lazaridis, χημικός μηχανικός.(Chemical Engineer, M.Sc.Ch.E – Safety Enginer). Επί σειρά ετών δίδαξε στις σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας.

Related Articles

Stay Connected

567ΥποστηρικτέςΚάντε Like

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ